Sommeren er knap overstået før man som virksomhed skal til at tænke på, hvor Årets julefrokost skal afvikles – skal det afholdes i firmaet eller skal firmajulefrokosten bookes ude af huset? Her får du et par gode råd til, hvordan I som virksomhed og som medarbejdere kommer godt igennem planlægning og afvikling af årets julefrokoster.

Hvor og hvordan skal julefrokosten afholdes?

Det første man skal overveje er selvfølgelig, hvor festen skal afholdes. Den ene mulighed er at afholde julefrokosten i firmaet, og det kan i første omgang måske virke som en fornuftig og økonomisk god løsning, men ofte bliver der brugt uforholdsmæssig mange interne ressourcer i form af arbejdstimer fra firmaets medarbejdere, som står for at planlægge festlighederne.
Hvis man begynder at regne på, hvor mange arbejdstimer, der bliver brugt til planlægning, så er det vores overbevisning, at det ofte er en dårlig økonomisk “investering”.

Samtidig vil festudvalget aldrig få den samme oplevelse af julefrokosten, som de øvrige medarbejdere, da de ikke kan deltage i julefesten på samme vilkår. Festudvalget har ofte en masse opgaver under festen og det er samtidig et stort ansvar at lægge på sine medarbejdere, som ikke altid besidder den ekspertise, der skal til, for at få mest muligt julefrokost for pengene. Forestil jer f.eks. hvilken pris der vil blive tilbudt jeres virksomhed, som bestiller julemad hos et cateringfirma én gang om året i deres allermest travle periode. Det er ikke det optimale forhandlingsgrundlag…

Et eventbureau som har et fast samarbejde med en cater og lægger flere ordrer igennem hele sæsonen, vil helt sikkert kunne få forhandlet en bedre pris på julebuffeten, til glæde for eventbureauets kunder. Der er flere andre fordele ved at bruge et professionelt eventbureau til enten hele eller dele af planlægningen af årets julefrokost.

Det fungerer i princippet på samme måde som når firmabilen skal repareres; man lader ikke sine medarbejdere trække i arbejdstøjet for at fikse bilen – den bliver sendt på autoværksted, hvor en professionel mekaniker løser opgaven. På samme måde kan der være flere fordele i at booke julefrokosten hos en event-arrangør – og dem er der efterhånden mange af, når det kommer til julefrokoster.

Der udbydes mange julearrangementer med alle former for underholdning og julemad af blandet kvalitet og det kan være svært at gennemskue hvad der er godt og hvad der er mindre godt. Kontakt derfor altid udbyderen, og spørg ind til, hvordan afviklingen foregår. F.eks. har I jeres eget bord og faste pladser under hele arrangementet, er der nok mad, er der mange gæster, er der kø i baren, kan I justere antal kuverter/billetter osv. Undersøg også, om det er et tilbagevendende julefrokost-arrangement og tjek ALTID jeres netværk for referencer inden I bestiller.

Hvordan opfører man sig under julefrokosten?

Når I så har besluttet jer for, hvor og hvordan I vil afvikle julefrokosten, så finder du herunder et par gode råd til, hvodan man bør “opføre” sig til julefrokosten:

Julefrokoster Myter: Se DJØF’s anbefalinger til, hvordan du skal gebærde dig til årets julefrokoster, hvis du vil beholde jobbet:
Seks myter om Julefrokoster

Julefrokoster Tømmermænd: Se netdoktor.dk´s fif til at holde de fysiske og moralske tømmermænd på et fornuftigt niveau:
Fif til julefrokosten

Ønsker I en sjov og anderledes firmajulefrokost, så tag et kig på årets sjoveste Julefrokost, der afvikles for 10. sæson i træk med masser af sjov underholdning: QuizShow & FunEvents, dejlig julemad, fest, dans og hygge for alle!

Årets julefrokoster afvikles i SuperEvents faciliteter i Rødovre fredage & lørdage fra slut-november til midt i december.
Der er gratis ShuttleBus, som kører fra Rødovre til Hovedbanegården (København), så det er nemt og bekvemt at komme hjem fra julefesten.

Når I booker en firmajulefrokost hos f.eks. SuperEvent, er dette ikke skattepligtigt for personalet – dette gælder også når I inviterer både medarbejder & deres partner med til julefrokosten. I har desuden mulighed for at fradrage 1/4 af momsen på en julefrokost afviklet på en lokation udenfor firmaet og naturligvis fradrage omkostningen skattemæssigt i firmaets regnskab som en personaleomkostning.

Læs mere om skattereglerne på dette link:
https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1947945&chk=209795

Kontakt SuperEvent for at høre mere om mulighederne for jeres næste firmajulefrokost afviklet hos SuperEvent i Rødovre eller i jeres eget firma, hvor SuperEvent leverer underholdningen. Læs mere om: Julefrokost 2017 hos SuperEvent

 

5/5 - (1 vote)